Page 5 - SSP Billund 2021
P. 5

SOCIAL PEJLING –
ALLE DE ANDRE GØR DET ... MÅSKE?
5.-6. klasse
Børn bruger hinanden som pejlemærker, når de vil vide, hvordan de skal gebær- de sig. De ser på deres venner og andre børn og forsøger at leve op til det, de ser som ’almindelig’ opførsel.
Men børns forestillinger om, hvad andre jævnaldrende gør, er ofte forbundet med sociale overdrivelser. De tror, at risikoadfærd som f.eks. mobning, rygning og butikstyveri er mere udbredt, end det i virkeligheden er. De forkerte antagel- ser betyder, at mange børn kaster sig ud i risikoadfærd i et forsøg på at ’passe’ ind. Formålet med temaet er at gøre børnene opmærksomme på, at deres forestillinger ikke altid stemmer overens med virkeligheden, samt at forældrene bliver bevidste om social pejling. Herved forebygges risikoadfærd og trivsel øges.
Til eleverne
I undervisningen involveres eleverne aktivt ved anonymt at svare på spørgsmål omkring lommepenge, hjemmetider, butikstyveri mm. via Kahoot eller anden tilsvarende teknologi. Derefter gætter de, hvad klassekammeraterne har svaret. Undervejs har vi dialog om holdninger, overdrivelser, gruppepres og sammen- hold i forhold til spørgsmålene og elevernes svar.
Undervisningen varer en dobbelt lektion.
Til forældrene
Forældrene får en skriftlig opsamling via AULA, hvor de orienteres om social pej- ling og dialogen fra undervisningen i deres børns klasse.


































































































   3   4   5   6   7